Deel 1. Design Denken

In mijn komende blogs op ‘Interieur Kunstenaars’ wil ik diep ingaan op ‘Design denken’. Op alle facetten die van belang zijn en aan de orde komen bij het inrichten van een bepaald interieur. Of dit nu een woonkamer is of een ontvangsthal van een bedrijf. Ik werk met foto’s en met kunst van vooraanstaande kunstenaars. En beperk mij zeker niet tot ‘ingelijste foto’s en schilderkunst’. Ik denk graag ‘weg uit die lijst’. Ik geef de voorkeur aan gróte afmetingen: wandvullende afbeeldingen die de woonbeleving intensiveert. Of de ruimte waarin iemand werkzaam is of wordt ontvangen. Danwel een ruimte waarin het kind speelt. Of de B&B-bezoeker die ik verrast met een wandvullende afbeelding …

Luipaard geschilderd door Marion van Nieuwpoort
Luipaard geschilderd door Marion van Nieuwpoort

Mensen houden van beelden en kunst. De bezoekersaantallen van musea spreekt boekdelen. We willen zien en willen met eigen ogen beleven. Beelden op ons in laten werken. Wat doen beelden met ons? Wat voor effect(en) heeft een beeld of beeldenreeks op ons denken en handelen? Ik beperk me voor ‘Interieur Kunstenaars’ tot ‘beelden’ in de zakelijke en het privé interieur. We zijn ons nauwelijks bewust van de impact van fotografisch beeldmateriaal en kunst  in en op onze directe woon- en werkomgeving. 

Afbeeldingen van postzegelformaat

Sinds de komst van bedrijven als Albelli en Photobox (of hoe ze allemaal ook heten) waar we onze digitale (smartphone) foto’s op allerlei soorten dragers laten afdrukken, is onze omgeving verandert. Van de fotoprint op papier voor fotoboeken tot en met een afdruk op een kussen, mok of… Alleen al in de Nederlandse huiskamer hangt het vol met uitvergrotingen van de kinderen, huisdieren, familie- en reisfoto’s. Ingelijst of niet. Om maar enkele onderwerpen te benoemen. Naast elkaar, onder elkaar en door elkaar. Achter plexiglas, spiegelend glas, museumglas of zonder glas. Op canvas, dibond… Wat mij dan vaak opvalt is dat al die uitvergrotingen betrekkelijk klein zijn wat de afmeting betreft ten opzichte van de doorsnee wand. Vaak valt het beeldmateriaal daarop weg. Het zijn nogal eens ‘postzegels’. Dat vind ik zó lelijk.

Groot communiceert en trekt de aandacht

Wat ik zelf ervaar is dat gróte en ópvallende afbeeldingen van foto’s en kunst aan de wand wel een zekere invloed op mij heeft. Naar kleine afbeeldingen aan de wand kijk ik nauwelijks. Ik kom bij bedrijven en organisaties hier en daar prachtige wandvullende uitvergrotingen van een product, dienst of de werkende mens(en) tegen. En dat geeft meteen een bepaalde sfeer, het zet een duidelijke toon. Ik voel me in ‘die wereld’ geplaatst en proef het sfeermoment. Ik kijk ernaar en ben er even mee bezig. Ik verwerk het. Heel wat anders is de neutrale muur met een bedrijfslogo en vaak een klok en een beeldscherm die nogal eens uitstaat. Wat mij meer doet? Uiteraard die wandvullende foto uitvergroting en zeker niet die saaie wand. Die ‘dominante’ uitvergroting communiceert! Zelfs beter dan een wand in een strakke kleur. Al dan niet met een klok, logo of beeldscherm. Naar zo’n beeldscherm kijk ik nauwelijks of in het geheel niet.

Bij mij begon het allemaal met fotografie

Al vanaf mijn tiende jaar fotografeer ik. Mijn ouders stopten een fotocamera in mijn handen en zeiden ‘Johnny, ga jij maar foto’s maken’. Wat ben ik blij dat ze dát ooit gedaan hebben. Jaren later kreeg ik ook een filmcamera. Niet verwonderlijk dat ik in de journalistiek terechtkwam en in 1976 mijn productiebureau voor audiovisuele bedrijfspresentaties begon. Vooral omdat ik ‘leuk en vlot’ kan schrijven en zelf de bijbehorende beelden kan maken. Wat ging het echter allemaal snel… Foto’s, dia’s, films, video’s, cd-roms, interactieve cd-roms, dvd’s….internet & online. Het productiebureau was een schot in de roos. Tegenwoordig wordt van je verwacht dat je als journalist (camjo) niet alleen je verhaal ‘op camera’ kunt maken, dus het interview, maar ook alle ondersteunende beelden om je verhaal compleet en duidelijk mee te communiceren. Inclusief videomontage, muziek- en geluidsmix, alsmede het uploaden naar je redactie of eigen YouTube-kanaal. De jonge generatie weet niet beter en doet dat met het grootste gemak. 

Het ‘beeld’ is een specialistisch vakgebied

Het is cliché om te zeggen dat ‘mijn passie’ de fotografie is. Maar geloof me, ik ben gék op fotograferen. Voor het maken van een geslaagde foto (of video) komt toch echt héél wat kijken. Dankzij de smartphone lijkt het allemaal zo eenvoudig geworden. Deels is dat natuurlijk wel waar. Maar pas met de juiste ‘kennis van het beeld’ en een jarenlange camerapraktijkervaring is de professionele (video)fotografie mogelijk. Het blijft een specialistisch vakgebied. Perspectief en diepte. Scherpte en onscherpte. De regel van derden, de gulden snede. Spanning, beweging, toon en kleur, het lijnenspel, het gewicht van kleur en de harmonie. De visuele perceptie, de kracht van de compositie, de elementen van het ontwerp, het denken in beeldenreeksen, enzovoorts. En dan hebben we het alleen nog maar over de opname en niet over beeldbewerking in een softwareprogramma als Adobe Photoshop, Lightroom of PremièrePro.

Een interieur inrichten is samenwerken met verschillende specialisten

Dankzij mijn reisfoto’s maak ik niet alleen reisboeken maar lever ik beelden aan die op wanden groot uitvergroot worden weergegeven. Ik heb ruime ervaring met het fotograferen van bedrijfs- en fabricageprocessen, producten en de dienstverlening. Nu de techniek het mogelijk maakt om het fotografische beeld (en dat kunnen vooral ook afbeelding van kunst/schilderwerken zijn) op allerlei materialen hoogwaardige weer te geven c.q. te printen, heb ik de toepassing ervan in het interieur (inclusiefs designmeubels) aan mijn dienstverlening toegevoegd. Uiteraard ontwikkel ik deze interieurconcepten in samenspraak met interieurarchitecten, printbedrijven en stoffeerders. Het is en blijft een samenwerking tussen verschillende specialisten om uiteindelijk tot een ‘groots’ resultaat te komen, zodat een interieur intenser beleeft kan worden. 

Wordt vervolgd…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *