Deel 2. Design Denken

De laatste jaren kijk ik anders naar kunst én fotografie. Vooral naar die kleine schilderkunstwerkjes in van die mooie lijstjes. Of naar dat prachtige fotootje, netjes ingelijst met een passe-partout. Ik moet er wel naar toe lopen en het van dichtbij bekijken, om te weten te komen wat het voorstelt. Tegenwoordig raak ik steeks vaker onder de indruk van dat gróte schilderij of die extreme foto-uitvergroting. Ik betreed dan een ruimte waarin het kunstwerk meteen de volledige aandacht opeist. Dat doet me wat, het emotioneert me. Het ligt voor de hand, dat wanneer je iets extreem uitvergroot, het veel meer indruk maakt en ook ‘mooier’ en intenser wordt. Er is sprake van impact. Zien wordt beleven. Uiteraard hoeft dat niet áltijd het geval te zijn. Wat qua afmetingen groot is en de aandacht opeist, moet immers vooraf met de nodige zorg uitgekozen worden en naadloos passen in het totale interieur. Er in opgaan, ermee versmelten.

Aquarel van Poen de Wijs, kunstschilder van het Realisme

Dit wordt een trend

Ik durf te voorspellen dat het een trend gaat worden om bijzondere kunst, waartoe beslist óók de fotografie en grafische kunst behoort, op een zo groot mogelijke afmeting te tonen c.q. weer te geven. Dat kan op de wand met behulp van hoogwaardig ‘fine art’ behang, maar ook als topkwaliteit wandtapijt. Vooral mensen met léf durven vérder te gaan door kunst én fotografie ook als bekledingsstof voor designmeubels toe te passen. Begrijp me goed, een designmeubel met een bekleding waarop een bepaalde afbeelding (deels) te zien is, plaats je niet tegen een ‘drukke’ achtergrond. Hoewel ik voorbeelden heb gezien die me zeker niet teleurstelden. Ook het kamerscherm wordt weer populair. Mogelijkheden te over om delen van het interieur mee te separeren. Een van bekledingsstof voorzien paneel kan tevens een geluidsisolerende functie hebben. 

‘Carnaval van de dieren’, tekening gemaakt door Poen de Wijs t.b.v. een litho

Bij kunst en fotografie denk ik vooral in mogelijkheden. Wat ik met de beelden kan doen en hoe ik deze optimaal kan toepassen. Kunst moet je namelijk beleven. Hoe intenser, hoe beter. Het is een spel met de emoties. Daarom ook kijk ik op een andere manier naar kunst. Inmiddels heb ik contacten met verschillende kunstschilders die bepaalde schildertechnieken beheersen. Want wanneer ik werk met kunst, kom ik nogal eens een ‘element’ te kort. Dat laat ik dan ‘op maat’ en passend in de gekozen kunststijl, techniek en design maken. Om het daarna toe te passen als paneel, carpet of vloerlamp, danwel bekledingsstof voor een designmeubel.

Poen de Wijs kunstwerk waarin ‘De Nachtwacht’ op de achtergrond is verwerkt

Dankzij Adobe Photoshop hebben fotografen en kunstenaars geleerd om foto’s en kunst te bewerken. In beeldlagen te (be)werken om zodoende fascinerende fotografische (kunst)werken te realiseren. Waarom zou dat niet met bestaande kunst mogen? Toen ik de reproductierechten verwierf op de kunst/het oeuvre van de kunstschilders Poen de Wijs en Marion van Nieuwpoort, heb ik vooraf duidelijk gevraagd ‘wat ik met jullie  kunst mag doen?’ Het antwoord van Poen de Wijs was kort en glashelder. Hij zei me: ‘John, het zal me een zorg zijn hoe je het gaat toepassen. Ik ken je als een uitstekende vormgever en dus maak ik mij daarover geen zorgen! Je doet je best maar!’

Werken met ‘op kijkhoogte’ geprinte wandbekleding

Ik durf! Want alleen met durf is het mogelijk nieuwe gebieden in de interieurvormgeving te betreden en deze te ontginnen. Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat dankzij verschillende technieken en in het bijzonder de meest recente hoogwaardige printtechnieken op stof en andere dragers van het beeldmateriaal, een palet aan schieroneindige mogelijkheden is vrijgekomen waarvan ik dankbaar gebruik maak. Waardoor ik op een andere manier naar kunst en fotografie kijk, waarbij ik vooral denk in mogelijkheden. En maar wat graag stel ik ‘het formaat’ van de afbeelding ter discussie. Alleen zo geef ik mijn creativiteit nieuwe kansen en verander ik nogal eens iemands denkrichting. Dat doen vernieuwers… Ik durf me een vernieuwer te noemen. Ik kies ‘met ziel en zaligheid’ om tot het mooiste en meest impactvolle resultaat te komen. Maar dat doe ik al ruim veertig jaar: denken in beelden en vlakverdeling met impact!

Wordt vervolgd…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *