INTERIEUR DESIGNCOLLECTIE 4. DE DRIE GRATIËN

De Drie Gratiën Poen de Wijs

Het tweede grote thema van kunstschilder Poen de Wijs had betrekking op ‘De Drie Gratiën’, voor hem de uitbeelding van de multiculturele samenleving.

DRIE JONGE VROUWEN
Hij bestudeerde bij dit thema allereerst de vroegere kunstenaars, zoals Botticelli, Peter Paul Rubens en Boucher. De vonk die bij dit thema toen op hem oversloeg had een alledaagse aanleiding. Hij zat in Den Haag in de tram en zag op een zebrapad drie jonge vrouwen gearmd oversteken: een blond Noord-Europees, een Aziatisch en een Afrikaans type. Ze hadden veel plezier met elkaar. Hij dacht: ‘dat moet ik schilderen!’

MYTHOLOGIE
In de mythologie zijn de ‘Drie Gratiën’ de gezellinnen van de ‘Godin van de Liefde’. Hij wilde met De ‘Drie Gratiën’ een statement afleggen over het samengaan van de verschillende culturen en over een wereld die verder reikt dan smalle landgrenzen. Maar er speelden ook andere motieven. Poen de Wijs was toen rond de veertig, in de volle bloei van zijn artistieke kunde en ervaring. Hij zag de serie als een proeve van bekwaamheid; als een meesterproef, zoals de kunstenaars die in de gildetijd bij hun gildemeester moesten afleggen.

De werkstukken die Poen als voorstudie schilderde, zijn ook in de collectie opgenomen.

‘De Drie Gratiën’ Kunstcollectie
kan als volgt geleverd worden:

Stoffering
Als vloerkleed/carpet
Als (verduisterende) gordijnstof
Als lichtdoorlatende vitrage
Wandbekleding
Geluidsisolerend paneel/Kamerscherm

Meubelen

1-zits bankje
2-zits bankje
3-zits bankje

Verlichting

Hanglamp
Vloerlamp

Aardewerk en porcelijn

Gebruikte stoffen en materialen

Iedere variant is bespreekbaar. De collectie is aanzienlijk groter dan hier getoond.

De Drie Gratiën 2 Poen de Wijs
De Drie Gratiën 3 Poen de Wijs

INTERCULTURELE WERELD
De wereld over onze landgrenzen heen werd steeds belangrijker in het werk van Poen de Wijs. Hij zag die buitenwereld om hem heen steeds dichterbij komen. Mensen gaan op reis en worden geconfronteerd met een werkelijkheid die geen grenzen kent. De wereld werd steeds kleiner en dat boeide Poen. Zijn blik werd ruimer! Hij voelde dat hij het grote thema van de interculturele wereld artistiek aankon. En dat is in veel van zijn kunst terug te vinden. Zoals in de Afrikacollectie.